Het begint met een heldere visie
Visievorming
Start bij het opzetten van een eerstelijnscentrum niet bij het gebouw, maar bij het uitwerken van een (zorg)visie. De reden? Wanneer u start vanuit een toekomstbestendige visie, voorkomt u dat een gebouw straks te klein is of niet meer aan de eisen voldoet.
Bijvoorbeeld als het werk in de praktijk wordt uitgebreid of als meer partijen zich aansluiten bij het eerstelijnscentrum. Ook ontwikkelingen in de zorg hebben vaak invloed op het benodigde aantal vierkante meters of de indeling van een eerstelijnscentrum.
-
Belanghebbenden in kaart brengen
Breng vóór het ontwikkelen van een zorgvisie eerst alle mogelijke belanghebbenden in kaart, intern en extern. Zo hebt u vanaf het begin van het proces een helder overzicht van alle betrokken partijen. Houd er rekening mee dat er gaandeweg nieuwe partijen bij kunnen komen.
Maak eerst een lijst van alle denkbare interne belanghebbenden. Dit zijn alle partijen die mogelijk participeren in het eerstelijnscentrum. In principe kunnen alle disciplines meedoen. Gaan er meerdere partijen van dezelfde disciplines samenwerken? Kijk dan naar welke afspraken wel en niet zijn toegestaan, in verband met de Mededingingswet.
Maak vervolgens een lijst van alle denkbare externe belanghebbenden. Dit zijn belanghebbenden buiten het eerstelijnscentrum. Denk aan gemeenten, omwonenden, andere (zorg)instellingen, verpleeghuizen, kinderdagverblijven, commerciële bedrijven, et cetera.
Het is van belang om iedereen van begin tot eind goed te informeren en verwachtingen naar elkaar uit te spreken. Aan het begin van het proces gaat het vooral om draagvlak onderzoeken en draagvlak creëren. Dit kan op allerlei manieren. Organiseer bijvoorbeeld een informatieavond, deel informatie via lokale media of zoek uit wie bij de gemeente zorg in portefeuille heeft.
-
Een gedeelde zorgvisie ontwikkelen
Het is belangrijk dat de zorgvisie een gedeelde visie is. Want het heeft geen zin om een pand te delen met zorgverleners met een geheel andere kijk. Heeft iedereen binnen het eerstelijnscentrum eenzelfde visie op de te leveren zorg, nu en in de toekomst? Ga hierover in gesprek met elkaar en formuleer samen antwoorden op de onderstaande vijf vragen.
- Wat is het probleem in de huidige markt?
- Wat is de aanleiding voor een nieuw eerstelijnscentrum?
- Welke oplossing wil men bereiken?
- Wat zijn de doelstellingen van het eerstelijnscentrum?
- Welke zorg wordt er geleverd?
In Nederland zijn meerdere Regionale Ondersteuningsstructuren (ROS’en) die adviseren en begeleiden in de eerste lijn én betrokken partijen helpen bij het realiseren van samenhangende zorg in de wijk. Een overzicht met contactpersonen download u hier.
-
Patiënten bij het proces betrekken
De bouw van een nieuw eerstelijnscentrum is een prima aanleiding om patiënten te betrekken. Zij kunnen interessante en waardevolle inzichten geven. Bijvoorbeeld als het gaat om zaken die te maken hebben met service. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van een avondspreekuur, bewegwijzering in en rondom het gebouw en parkeergelegenheid.
Enkele suggesties voor het verzamelen van input:
- Raadpleeg een patiëntenvertegenwoordiging.
- Neem de uitslag van een of meerdere patiënttevredenheidsonderzoeken mee.
- Bespreek een regionaal zorgaanbod en zorgvraaganalyse (bijvoorbeeld via Vraag en Aanbod Monitor (VAAM).
- Vraag de Patiëntenfederatie Nederland of Zorgbelang om advies.
Bedenk vooraf welke onderwerpen interessant zijn en maak een lijst met heldere vragen.
-
Aansluiten bij ontwikkelingen in de zorg
Een eerstelijnscentrum staat niet op zichzelf; het maakt deel uit van een bredere zorgmarkt. De zorgsector is een dynamische sector, die altijd in verandering is. Daarom is het belangrijk om ontwikkelingen op tijd te herkennen en te integreren in de zorgvisie. Op die manier is én blijft het eerstelijnscentrum toekomstbestendig. Welke recente ontwikkelingen leiden tot meer vierkante meters en zijn belangrijk om te bespreken?
-
Overhevelen van zorg naar de eerste lijn
De samenwerking met ziekenhuizen is groeiende en buitenpoli’s vestigen zich steeds vaker in eerstelijnsvastgoed. De zorg voor chronische aandoeningen vindt in toenemende mate in de eerste lijn plaats. Het gaat dan bijvoorbeeld om diabetes mellitus, COPD, astma en cardiovasculair risico. Specialist en huisarts kunnen een gezamenlijk spreekuur houden.
-
Gezondheidscentrum in een wijkservicebuurt
Ouderen blijven steeds langer thuis wonen. Daarnaast plaatsen intramurale instellingen kleinere units in wijken om de zorg zo persoonlijk mogelijk te maken. Gemeenten spelen daar nog wel eens op in door wijkservicebuurten te ontwikkelen bij nieuwbouw of renovatie. En dat kan invloed hebben op reeds bestaande plannen of ontwikkelingen. Wees daarom goed op de hoogte van de visie en plannen van externe belanghebbenden.
-
Gezondheidscentrum met complementaire zorg (alternatieve geneeskunst)
Wel of geen complementaire zorg in het eerstelijnscentrum toelaten, zoals alternatieve geneeskunst? Deze vraag levert soms flinke discussies op. Alternatieve geneeskunst valt vaak onder verzekerde zorg binnen de aanvullende verzekering. Het gaat dan bijvoorbeeld om huisartsen met een homeopathische opleiding, fysiotherapeuten met acupunctuur, osteopaten en diëtisten die gespecialiseerd zijn in biologische voeding. Voor een duidelijke zorgvisie en om frictie te voorkomen, is het belangrijk om deze discussie al in een vroeg stadium te voeren.